Praktische info

c Alles uitvouwen C Alles invouwen

KTM (2)

Categorieën: KTM, Werkplaats

Uw motorfiets is een brok techniek en techniek kan het nu éénmaal laten afweten, ook al wordt de motor door u en ons vertroeteld. Veel voorkomend zijn accu’s die het na een lange winter begeven en lekke banden.

Wanneer de pechduivel heeft toegeslagen heeft u drie mogelijkheden : 

  1. U doet beroep op uw eigen pechbijstandverzekering (VAB, TOURING,…) om uw tweewieler naar onze werkplaats te transporteren. Speciaal voor de KTM-rijders: verifieer of uw motorfiets nog MOBILITY SERVICE heeft. Contacteer eerst de bijstandscentrale waarvan u het telefoonnummer vindt op een sticker onder het zadel van uw motorfiets.
    MOBILITY SERVICE KTM: +32 (0)2 286 35 04
  2. U gebruikt onze speciale motortrailer. Deze trailer kan bij ons opgehaald worden. Dit laat u toe uw gestrande motor op een eenvoudige manier naar onze werkplaats te transporteren. Deze service wordt u GRATIS aangeboden.
  3. Depannage met Mercedes Sprinter: Dit speciaal uitgerust voertuig transporteert probleemloos uw defekt voertuig. We spreken telefonisch de plaats en tijd van ophaling af. De kostprijs van deze dienst is afhankelijk van de afstand.

TARIEF : startprijs bedraagt €25
                 afstand tot MOTOCARE minder dan 10 km: 1,00€/km 
                 afstand tot MOTOCARE meer dan 10 km: 0,80€/km
                 afstand tot MOTOCARE meer dan 40 km: 0,70€/km 

Voorbeeld : U bevindt zich op 14 km van MOTOCARE: €25 startvergoeding 
                                                                                                   14 x 2 x 0,80€/km = €22,40
                                                                               
                                                                                  TOTAAL: €47,40  

Categorie: KTM

BMW en KTM onderhoudsintervallen

Voor onze beide premiummerken BMW en KTM gelden verschillende onderhoudsintervallen. Iedere constructeur bepaalt dit specifiek voor zijn modellen. Een toenemende trend is dat onderhoudsintervallen, gebaseerd op afgelegde kilometers, steeds langer worden. KTM heeft met de lancering van de nieuwe 1190 ADVENTURE, het onderhoudsinterval voor dit model op 15.000 km gebracht, daarmee de veelrijder of woon-werkverkeerrijder tegemoetkomend.

Eerste beurt op 1000 km

Daarna voor de 125/200/390 DUKE:…………..elke 5000 km
           voor de 390-reeks (vanaf 2017):……..elke 7.500 km
           voor de 690 en RC8:…………………….elke 10.000 km
           voor de 790-reeks:……………………….elke 15.000 km
           voor de 890-reeks:……………………….elke 15.000 km
           voor de 990-reeks:……………………….elke 7.500 km
           voor de 1050 Adventure:……………….elke 15.000 km
           voor de 1090 Adventure:……………….elke 15.000 km
           voor de 1190 ADVENTURE : …………..elke 15.000 km
           voor de 1290-reeks:……………………..elke 15.000 km

Voor elk model geldt ook hier de regel dat indien je minder rijdt dan de voorziene kilometers per onderhoudsbeurt, je minimum één onderhoud per jaar dient in te plannen.

Zowel KTM als BMW bouwen nu een service-indicator in, die op basis van kilometers en tijdsduur in de display aangeeft wanneer de motorfiets de werkplaats dient binnen te komen voor het noodzakelijke KTM- of BMW-onderhoud. Op basis hiervan kan de werkplaats een aangepast onderhoudsschema afdrukken en uitvoeren.

Wat dient u als motorrijder goed te bewaken?

Langere onderhoudsintervallen vereisen meer zelfdiscipline van de piloot.

  • Controleer dus regelmatig alle vloeistofniveaus (motorolie, koelvloeistof). De correcte waarden vindt u in de gebruikershandleiding van uw motorfiets.
  • Controleer de staat van de remplaketten.
  • Controleer de staat van ketting en tandwielen en hou de ketting op de juiste spanning. Regelmatig reinigen en inoliën van de ketting verlengt haar levensduur aanzienlijk.
  • Controleer de staat van de banden en zorg voor een correcte bandenspanning. Dit verbetert de wegligging van de motor en bepaalt voor een groot stuk de levensduur van de banden.
  • Controleer na een poetsbeurt de algemene staat van de motorfiets.

De voorgeschreven onderhoudsintervallen gelden enkel bij normaal gebruik. Wijk je af van dit normaal gebruik, dan dien je ook de onderhoudsintervallen aan te passen aan de “abnormale” omstandigheden, zoals bijvoorbeeld bij:

  • zéér sportief of circuitgebruik (zeer hoge motortoerentallen, verhoogde remslijtage, extreme belasting van de banden)
  • het inzetten van een motor voor offroad gebruik (sterk vervuilende omstandigheden, extreme temperaturen, zware belasting van de veercomponenten)
  • andere belastende omstandigheden zoals rijscholen (oefenen op terrein met verhoogde belasting van de koppeling en langdurig stationair draaien), koerierdiensten en het dagelijks afleggen van zeer korte afstanden (extra belasting voor de batterij)

De onderhoudsintervallen zijn ook periodiek: minimaal één keer per jaar. Jammer genoeg wordt dit door zeer veel motorrijders die weinig rijden, maar al te vaak uit het oog verloren. Dit is nochtans erg belangrijk, niet enkel om veiligheidsredenen, maar ook is dit periodiek onderhoud bepalend voor de levensduur van de motorfiets. Daarenboven is het minimumonderhoud van één maal per jaar ook een must om te voldoen aan de garantievoorwaarden. GEEN ONDERHOUD = GEEN GARANTIE.


Weinig rijden vereist dus ook onderhoud om onderstaande redenen: 

  • oliën degenereren en dienen regelmatig vervangen te worden om inwendige corrosie te voorkomen.
  • remvloeistof dient vervangen te worden omdat het om een hygroscopische vloeistof gaat. Dit wil zeggen, een vloeistof die water aantrekt waardoor er vocht in het remsysteem terecht komt met corrosie als gevolg, wat nefast is voor de ABS pomp!
  • met speciale producten zoals FORTE, reinigt u het injectiesysteem en voorkomt u harsvorming en verzuring van de brandstof

Volg dus nauwgezet de KTM-servicevoorschriften en controleer zelf regelmatig uw motorfiets. Hij zal u belonen met jarenlange bedrijfszekerheid en ongestoord rijplezier en zo voorkomt u onverwacht hoge onderhoudsfacturen!

Werkplaats (1)

Categorieën: KTM, Werkplaats

Uw motorfiets is een brok techniek en techniek kan het nu éénmaal laten afweten, ook al wordt de motor door u en ons vertroeteld. Veel voorkomend zijn accu’s die het na een lange winter begeven en lekke banden.

Wanneer de pechduivel heeft toegeslagen heeft u drie mogelijkheden : 

  1. U doet beroep op uw eigen pechbijstandverzekering (VAB, TOURING,…) om uw tweewieler naar onze werkplaats te transporteren. Speciaal voor de KTM-rijders: verifieer of uw motorfiets nog MOBILITY SERVICE heeft. Contacteer eerst de bijstandscentrale waarvan u het telefoonnummer vindt op een sticker onder het zadel van uw motorfiets.
    MOBILITY SERVICE KTM: +32 (0)2 286 35 04
  2. U gebruikt onze speciale motortrailer. Deze trailer kan bij ons opgehaald worden. Dit laat u toe uw gestrande motor op een eenvoudige manier naar onze werkplaats te transporteren. Deze service wordt u GRATIS aangeboden.
  3. Depannage met Mercedes Sprinter: Dit speciaal uitgerust voertuig transporteert probleemloos uw defekt voertuig. We spreken telefonisch de plaats en tijd van ophaling af. De kostprijs van deze dienst is afhankelijk van de afstand.

TARIEF : startprijs bedraagt €25
                 afstand tot MOTOCARE minder dan 10 km: 1,00€/km 
                 afstand tot MOTOCARE meer dan 10 km: 0,80€/km
                 afstand tot MOTOCARE meer dan 40 km: 0,70€/km 

Voorbeeld : U bevindt zich op 14 km van MOTOCARE: €25 startvergoeding 
                                                                                                   14 x 2 x 0,80€/km = €22,40
                                                                               
                                                                                  TOTAAL: €47,40