KTM 990 Adventure vs 890 Adventure R: De evolutie die spreekt


De 990 Adventure, de allroad waarmee het voor KTM allemaal begon

De KTM 990 Adventure sloeg in als een bom. KTM, het merk dat de Dakar en MXGP domineerde met hun competitiemotoren bouwde nu opeens een straatmotor. En niet zomaar een straatmotor, aan het ontwerp kan je meteen zien dat ze hun inspiratie voor de 990 Adventure uit hun Dakarmodel gehaald hebben, de 450 Factory.

Door zijn lange veerweg heb je op de 990 Adventure toch het nodige comfort aanboord. Dit zou je misschien niet meteen denken als je de motor ziet staan. Zijn sterke V-twin, die toen al 100 Nm en 98 pk had, in combinatie met de zeer beperkte elektronica geeft de 990 Adventure een bruut en puur karakter waardoor hij aanvoelt zoals een echte rallymachine. 

Hoe anders is de KTM 890 Adventure R?

Vrij anders. Deze motor verschilt op vele vlakken van de 990 Adventure. Allereerst heb je het motorblok, een paralleltwin. Dit motorblok heeft minder koppel bij lage toeren. Hierdoor moet je onverhard meer toeren gaan maken. Door zijn mooie lineaire krachtopbouw is deze motor zijn vermogen ook offroad prima te doseren.

Ondertussen heeft KTM toch ook al vele jaren ervaring met straatmotoren. In deze jaren heeft het veel knowhow vergaard inzake elektronica. Hierdoor is de 890 Adventure R uitgerust met een fantastisch arsenaal aan elektronische hulpmiddelen die de minder ervaren offroadrijder zeer goed assisteren. Op deze motor krijgt werkelijk elke offroadrijder het vertrouwen dat hij het volgende obstakel zal kunnen trotseren.

Natuurlijk zijn ook de remmen enorm verbeterd. De 890 Adventure R is uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. Wanneer je van deze remmen het uiterste vraagt zal je het gevoel krijgen dat je een anker uitgegooid hebt. Toch is het niet alleen de remkracht die zo enorm verbeterd is. De precisie waarmee je deze motor kan afremmen is een waar genot.

Natuurlijk heeft de constructeur uit Mattighofen zijn knowhow gebruikt bij het maken van het chassis en het koetswerk. De 890 Adventure is wat smaller dan de 990 Adventure waardoor je als je rechtstaat toch wat makkelijker je benen tegen de motor aan kan klemmen.

Conclusie

Na een uitgebreid vergelijk kunnen we dus stellen dat de 990 Adventure een hele pure motor is die zijn bestuurder echt het gevoel geeft dat hij de baas over de motor is. Je bent aangewezen op jouw stuurmanskunsten, want er is geen elektronica die jou kan helpen. Een echt rallykarakter, dat is wat de 990 Adventure zo uniek maakt.

De 890 Adventure R is een heel geschoolde motor. Hij heeft veel elektronica aanboord en een heel lineair motorblok. Kortom, het is de ideale leermeester. Kan je deze motor al wat meer naar zijn limieten pushen, dan wordt het alleen maar plezanter. Voor de echte enduristen die toch ook een motor met langeafstandskwaliteiten verlangen is er nog steeds de 890 Adventure R Rally. Deze motor bezorgt elke endurist kippenvel!