ONDERHOUD VORKPOTEN


ONDERHOUD VORKPOTEN

Vele motorrijders reageren verbaasd wanneer onze werkplaats adviseert om de chroom vorkbenen goed te onderhouden en/of te reinigen en nadien in te spuiten met siliconenspray. Even wat verduidelijking!

Techniek:

Wanneer een WP voorvering van hoge kwaliteit ontwikkeld wordt, dan rest er enkel nog de vraag hoe zwaar deze vering moet afgedicht worden?

Werkt men met zeer zware robuuste, quasi niet te verslijten oliekeringen, dan zal lekkage uitgesloten zijn, maar gaat de vering in haar soepele werking belemmerd worden. Resultaat: stroevere werking met als gevolg verminderd veercomfort, evenals een slechtere wegligging.

De keuze voor een soepel glijdende afdichting is dus vanzelfsprekend, maar vergt extra zorg en  onderhoud  (zie onderhoud).

De achtervering kan veel zwaarder afgedicht worden daar de gewichtsbelasting (piloot + passagier + bagage) veel groter is. Eventuele weerstand van een zwaarder uitgevoerde oliekeerring heeft door de zwaardere gewichtsbelasting minder impact.

Onderhoud:

Elke poetsbeurt, minimaal elke 1000 km, dienen de chroom vorkbenen gereinigd te worden, dit om alle remstof, straatvuil, insectenresten, enz… te verwijderen. Ook  dient men zeer goed met zachte spons of doek  achter de vorkprotectoren te reinigen. Na de reiniging grondig inspecteren of er geen gedroogde restanten aanwezig zijn op de vorkbenen. (zie gedroogde insektenresten op foto hieronder).

Nadien het chroom inspuiten met siliconenspray. LET OP : draag er zorg voor geen siliconenspray te spuiten op remschijven en remblokken! Men kan eventueel siliconenspray aanbrengen door middel van een zachte doek, ook achter de vorkbeschermers.

Op die manier bouwt men een siliconenfilm op in de poriën van het chroom.

Door het onderhoud op deze manier uit te voeren, behoudt men een perfect werkende WP vering.

 

Aandacht:

  • Bij transport van de motorfiets: deze steeds vastsjorren volgens de regels van de kunst! We zien te vaak dat motoren VEEL TE VAST worden aangetrokken op de trailer, waarbij zowel de voor als achtervering tot de aanslag worden dichtgetrokken. Dit heeft nefaste gevolgen voor de vering!
  • Bij offroad: naast het reeds aangehaalde onderhoud dient men dan, na elke rit de stofkappen terug te schuiven. Zand en modder kunnen dan verwijderd worden. Indien men dit verzuimd, zal opgehoopt vuil uiteindelijk de keerringen beschadigen.